vrijdag 8 augustus 2014

Pestkop Brein

Het brein.. Een geweldig stelsel van zenuwen die je lichaam laat functioneren en een bibliotheek vol informatie die ons helpt goed te denken en met die gedachten keuzes te maken. Een geweldige uitvinding van de natuur. En toch zo tegenstrijdig tegenwoordig. Er zijn namelijk wel wat dingen waaraan ik me kan ergeren bij mijn hersenen.


Gedurende de nacht dromen wij geweldige dromen. Dromen zijn grote fantasieën die je beleefd. Gelukkig ben je gedurende de droom verlamd anders zou je waarschijnlijk 's nachts hele rare dingen doen, en je waarschijnlijk vast verwonden. En dan alsnog in de ochtend niet herinneren wat je hebt gedroomd of gedaan!
Maar dromen is niet het enige wat je 's nachts doet. Je verbruikt 's nachts 10% minder energie in vergelijking met overdag, en je hersenen zijn 's nachts erg bezig met het verwerken van alle gebeurtenissen en informatie van de afgelopen dag. Het probleem is.. Je hersenen vergeten het grootste deel. Best handig eigenlijk, want ik hoef niet elke rotreclame te herinneren, of te weten wat ik voor ontbijt heb gegeten. Máár als ik me moet herinneren waar ik mijn sleutels heb gelaten, namen moet herinneren of de belangrijke stof voor een toets, dan denken mijn hersenen "neh".
Wat je hersenen wel onthouden is belangrijke informatie. Bijvoorbeeld, een route die je hebt gelopen, want het is belangrijk dat je weer thuis kan komen als je die route weer is loopt. Of wanneer je je hebt gebrand, onthoud je dat je je hand misschien niet meer op die plek waar je je hebt gebrand moet neerzetten. Om te zorgen dat je domme fouten niet meer maakt, blijven je hersenen deze gebeurtenissen onthouden. Want deze gebeurtenissen helpen je te overleven in de wildernis. Dit doen de hersenen dus uit oerinstinct.
Het probleem hier is.. Dat mijn hersenen het blijkbaar nodig vinden om mij me aan domme keuzes en gebeurtenissen te herinneren wanneer ik gewoon rustig relaxed op de bank zit. Het is blijkbaar nodig om mezelf op een willekeurig rustig moment te herinneren dat ik me ooit erg dom versprak voor de klas, of dat ik een meisje ooit "dom" noemde, waar ik me later erg schuldig om voelde. Het gevolg van deze "flashbacks" is dat ik me meestal nogal dom of stom voel omdat dat me is overkomen. Op dat moment wil ik mezelf erg hard facepalmen en mezelf "stom" noemen, met als gevolg dat iedereen om me heen denkt dat ik gestoord ben geworden. Dankje hersenen!
Maar gelukkig zijn er ook goede momenten, en dingen die je goed heb gedaan. Alleen komen die herinneringen meestal niet zomaar naar boven, alleen als je een foto ziet, een nummer hoort of iets hoort wat je jezelf daaraan doet herinneren. Je moet jezelf als het ware goed blijven herinneren dat je ook hele goede dingen doet.
Het positieve aan de domme negatieve flashbacks van je hersenen, is dat je wel kan zien tot in hoeverre je bent gegroeid als mens. Je weet dat je dat niet meer moet doen, en dat je ervan geleerd hebt. Dat is nog is positief bekeken, vind je niet? En we hebben gelukkig de technologie om foto's op te slaan voor onze herinneringen, en kalenders om verjaardagen te onthouden! Hoera voor technologie!

Alsnog is het brein een geweldige uitvinding van de natuur, en laten we ons vooral niet voor de gek houden door onze hersenen, want hoe erg onze hersenen onze humeur probeert te verzieken, wij hebben nog altijd te controle.

Vind jij dit herkenbaar? Erger jij je ook wel is aan jezelf? Wat vind je daarvan? En hoe zijn jouw dromen (als je ze niet vergeet dan)? Zal ik is over mijn dromen schrijven? Wat vinden jullie? Laat je horen in de comments en tot de volgende keer dan maar!

xAnouch.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten